Handlingsplan
Dansk Kørelærer-Unions Handlingsplan
Hovedbestyrelsen skal:
DKU´s Handlingsplan ajourført 28. august 2024
Hovedbestyrelsen skal:
- Arbejde for at forbedre kvaliteten af kørelæreruddannelsen herunder eventuelt at oprette en kørelærerskole
- Dansk Kørelærer-Union skal afholde kurser i den obligatoriske efteruddannelses for kørelærere
- Arbejde for, at Færdselsstyrelsen udvikler et IT-system så teoriprøverne bliver online landsdækkende.
- Arbejde for en højnelse af undervisningsniveauet i køreskolerne
- Til stadighed, at fremkomme med aktuelle kurser og øvrige tilbud til medlemmerne
- Til stadighed arbejde for, at undervisning, der fører til eller sigter på erhvervelse af kørekort, foregår i de private køreskoler.
- I tilfælde, hvor der foregår færdselsundervisning udenfor de private køreskoler, arbejde for en forbedring af køreskolernes indplacering på disse undervisningssteder.
- Gennem udvalgs- og kommissionsarbejde og medlemskab af Rådet for Sikker Trafik arbejde for en øget færdselssikkerhed.
- Gennem det nationale, nordiske og internationale organisationsarbejde virke for en forbedring af de private kørelæreres vilkår.
- Arbejde for en justering af køreuddannelsen. Der skal indføres ”elastikker”, vedrørende placering af afsnit 3, 4 og 6 i lighed med de elastikker, der gælder for afsnit 5. Afsnit 3, 4 og 6 i undervisningsplanen omhandler ikke samordnet teori og det skal således være muligt at undervise i disse afsnit, sammen med dele af afsnit 7. Derudover skal der indføres en ”elastik” der tillader, at kørsel i mørke, blot skal være gennemført, inden aflæggelse af teoriprøve
- 10a. Arbejde henimod en øget rammestyring af køreuddannelserne.
- Arbejde for, at det til enhver tid gældende prøvegebyr til staten for erhvervelse af kørekort bliver delt i et gebyr til teoriprøve og et gebyr til praktisk prøve. Består eleven ikke første gang, skal der således kun betales gebyr for den prøve, der ikke er bestået.
- Arbejde for, at der fra myndighedernes side udsendes informationsmateriale om køreuddannelsen direkte til alle 17½ (16½) årige i Danmark. Informationsmaterialet skal blandt andet indeholde oplysninger om, hvorfor der anvendes lektionsplaner i køreundervisningen, at minimumsgrænserne ikke betyder, at alle kan lære at køre bil eller motorcykel med det anførte minimumskrav og ud fra hvilke kriterier man skal vælge køreskole.
- 12a. Vi skal arbejde for udnyttelse af egne bestilte prøver indtil 24 timer før prøvens afvikling.
- Arbejde for en kvalitetssikring af køreskolerne.
- Dansk Kørelærer-Union skal arbejde imod enhver lukning af eksisterende prøvesteder i Danmark.
Dansk Kørelærer-Unions nuværende handlingsplan kan ligeledes læses på www.dku.dk