Mange bilister er i tvivl om, hvorvidt de har overlæs på traileren, men en del vælger at køre alligevel. Det kan være både farligt og dyrt, så Rådet for Sikker Trafik og FDM kommer med gode råd til at undgå overlæs på traileren.
Rådet for sikker trafik skriver i en pressemeddelelse
Foto: Råder for sikker trafik
Når traileren bliver spændt efter bilen, og turen går til genbrugspladsen, er mange danske bilister i tvivl om, hvor meget vægt, de kan fylde i, uden at køre med for meget læs på. På mange almindelige trailere, som er udbredte i de danske parcelhuskvarterer, skal der nemlig ikke så meget til, før trailerens vægtgrænse er nået.
En forkert læsset trailer eller en trailer med overlæs kan blive ustabil under kørslen. I værste fald kan det gøre bil og trailer ustabile og ende med en ulykke.
I en undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har fået udarbejdet, svarer 29 procent af de adspurgte, der har kørt med trailer indenfor det seneste år, at de har været i tvivl om, om de kørte med overlæs.
– Det kan være farligt at køre med overlæs på traileren, for det kan gøre køretøjet ustabilt, så man risikerer at miste herredømmet. I Rådet for Sikker Trafik får vi ofte spørgsmål om reglerne for at køre med trailer, da de kan være svære at navigere i. I mange tilfælde bliver folk overraskede over, hvor lidt godset på traileren fylder, når vægtgrænsen er nået. Et godt råd er at køre to gange i stedet for at tage chancen med overlæs, siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Sådan undgår du overlæs
Inden du kører afsted med bil og trailer, er det vigtigt at være sikker på, at køretøjet overholder reglerne, og at du må køre vogntoget lovligt med dit kørekort. Hvis du overtræder reglerne, kan det blive både farligt og dyrt. Derfor er det en gode ide at bruge lidt tid på at sætte dig ind i reglerne, inden du læsser traileren.
– Man behøver ikke have været på mange genbrugsstationer eller byggemarkeder for at se, at hverken fantasien eller optimismen fejler noget, når traileren læsses, så man kan undgå at køre to gange. Men mange undervurderer ganske enkelt vægten af det gods, der læsses på, og så er det, at det bliver farligt. Traileren kommer nemlig nemt i slinger, især ved overlæs, og hvis man ikke har fordelt vægten korrekt. Det gælder også hvis man kører med campingvogn. Det kan derfor nemt ende fatalt, hvis man ikke har styr på, hvor tungt læs man kører med, siger chefinstruktør i køreteknik på FDM Sjællandsringen, Søren Holten Jacobsen.
Overlæs kan både være i forhold til den vægt, som traileren isoleret må laste, men også i forhold til hvad bilen lovligt må trække, eller hvor meget du må køre med på dit kørekort. Hvis du kører med overlæs, koster det 75 kroner for hver procent overlæs, du har. Hvis du fylder 200 kg for meget i en trailer, der må veje 500 kg, giver det en bøde på 3.000 kroner, da det er en overskridelse på 40 procent.
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udført af Epinion for Rådet for Sikker Trafik i foråret 2019. Undersøgelsen er foretaget blandt 2.000 danskere i alderen 18 til 75 år. Ud af de 641 adspurgte, som indenfor det sidste år havde kørt med trailer, var 29 procent i tvivl om, om de en eller flere gange havde kørt med overlæs.